Leerlingen motiveren voor restauratiebouw

De ROP-coördinator geeft iedere vrijdag praktijkinstructie aan leerlingen die volgend jaar een vervolgopleiding gaan kiezen. Het gaat om leerlingen van een praktijkschool en van de entreeopleiding.

De leerlingen worden vaardigheden aangeleerd, zoals het nauwkeurig afschrijven van een werkstuk, het op de goede manier omgaan met een zaag, het werken met een houtbeitel enzovoort. Wanneer ze die vaardigheden onder de knie hebben, gaan ze steeds meer werkzaamheden uitvoeren die ze kunnen toepassen op een bouwplaats, zoals het maken van houtverbindingen.

De coördinator maakt van de gelegenheid gebruik om bij deze aankomende leerlingen de restauratie van gebouwen onder de aandacht te brengen. Zo zijn ze naar een nieuwbouwproject en een ROP-project in Goes geweest, om daadwerkelijk de verschillen te zien tussen een nieuwbouwhuis en het restaureren van een monumentaal pand.

Oude Manhuis in Goes
Tijdens de rondleiding op het ROP-project Oude Manhuis in de Zusterstraat in Goes, vertelde de uitvoerder, Mark Geuze van Bouwgroep Peters, wat er allemaal gerestaureerd is aan het gebouw en de manier waarop dit is gedaan: “Restaureren is het zoveel mogelijk intact laten van het monument en het zoveel mogelijk gebruik maken van de originele materialen.”

Mark legde uit dat wanneer metselwerk wordt hersteld, er eerst gekeken moet worden naar de samenstelling van de nieuwe mortel. Die mag niet dichter (harder) worden dan de bestaande mortel van het omringende voegwerk. Op die manier kan vocht dat naar buiten komt door de voegen naar buiten gaan, en niet door de stenen. Wanneer vocht via de stenen naar buiten komt kan het voorkomen dat de stenen scheuren. Stenen filteren namelijk het vocht zodat zouten, ontstaan door de uitbloei van sulfaten, achterblijven en zich ophopen in de stenen. Wanneer de zouten door regenwater weer nat worden, zetten ze uit en kunnen de stenen scheuren.

De leerlingen vonden het een leerzame excursie. We hopen dat hiermee de interesse is gewekt voor het restauratievak.