ROP Zuid-West

De ROP-regio Zuid West werkt in de provincies Zuid-Holland en Zeeland.


ROP-coördinator Zuid-Holland

Johan van Oosterhout
telefoon   (06) 51 417 793
e-mail   johan.van.oosterhout@rop-nederland.nl
postadres   Postbus 3092, 2601 DB Delft
bezoekadres   Oude Delft 116, 2611 CG Delft

ROP-coördinator Zeeland
John Akkermans
telefoon   (06) 20 990 358
e-mail   john.akkermans@rop-nederland.nl
postadres   Postbus 49  4330 AA Middelburg
bezoek adres Looiersingel 2 4331 NK Middelburg

Actuele projecten in de regio
Zuid-Holland
Dordts Patriciërshuis te Dordrecht
Buurtermolen, Rijpwetering
Huis Nolet, Schiedam
Plantsoen 1-3-5, Leiden
De Haar, Haarzuilens
Berbice Orangerie, Voorschoten
Ruïne van Teylingen, Teylingen
Boterbeurs, Dordrecht
De Paauw, Wassenaar
Koninklijke Academie der Beeldende Kunsten, Den Haag
Buurtermolen, Rijpwetering
Molen nr. 3, Kinderdijk

Zeeland
Maria Hemelvaartskerk of Cuyperskerk, Sas van Gent
De Librije, Middelburg
Koetshuis in Serooskerke
Beaufortsluis Walsoorden
Mondragon Zierikzee

Actuele zaken

ROP Zuid-West werkplan 2020

jaarverslag ROP Zuid West 2018
Jaarrekening Stichting ROP Zuid-West 2017

Nieuws

Masterclass houtwormconservering & balkkop restauratie

De eerstejaars niveau 3 leerlingen van Bouwmensenzuidwest/Scalda hebben een masterclass gevolgd van Traas buildingcare over houtwormconservering & balkkop restauratie.

De masterclass was in 2 delen verdeeld. In de ochtend een theorie gedeelte en in de middag een excursie naar 2 molens waar balkkop restauratie heeft plaatsgevonden.

De ochtend begon met een presentatie en uitleg door Peter Traas van Traas Building care over verschillende soorten houtaantasters (ongedierte en zwammen) wat aan/in hout voor kan komen. Hij legde uit dat houtworm meestal in het spinthout zit. Dat is het zachtere en voedzaamste gedeelte van een boom. Daarna ging hij in op de verschillende soorten houtwormen. Aan de hand van foto’s liet hij de soorten houtaantasters zien en hoe je kan zien welke houtaanstaster er in het hout zit/gezeten heeft. Je kan het zien aan de verschillen soorten gangen die ze maken en de vorm van de ontlasting (ronde of ovalen vormen bv). Nadat alle soorten ongedierte langsgekomen waren ging de uitleg over rotte balkkoppen wat veel voorkomt bij molens. Dit komt omdat veel molens steense muren hebben. Het regenwater trekt vaak in de muren en komt zo terecht in de balkkoppen. Door het vocht bestaat de kans dat de balkkoppen aangetast worden. Als er aangetaste balkkoppen zijn moeten ze verstevigd worden. Dit kan tegenwoordig met epoxyhars. Eerst wordt het aangetaste hout weggehaald, daarna worden er staven in het goede hout geboord die het hars aan het hout verbindt en daarna wordt er een bekisting gemaakt waar de epoxyhars in wordt gegoten. Daarna is de balk weer voldoende verstevigd.

Na het theoretische gedeelte kregen de leerlingen een lunch aangeboden in de kantine van Bouwmensenzuidwest. De broodjes frikandel en kroket gingen als zoete broodjes over de toonbank.

‘S Middags gingen de leerlingen 2 molens bezoeken om het werk in de praktijk te zien. De groep werd in 2en opgesplitst. De eerste groep ging eerst naar de molen de Korenbloem in Kortgene. Daar konden de leerlingen zien hoe balkkop restauratie uitgevoerd was. Tevens kregen ze uitleg van de molenaar hoe een molen werkt. De 2de groep ging eerst naar de molen De Korenhalm in ‘s Gravenpolder. Daar kregen de leerlingen te zien hoe het in zijn werk gaat om de balkkoppen te restaureren. Er werd voorgedaan hoe de staven in de balkkoppen geboord worden. In deze molen waren ook al een aantal balkkoppen gerestaureerd. Hier kon men het resultaat goed zien want in de molen in Kortgene was de epoxyhars weg getimmerd met fineer.

Na de uitleg ‘s morgens en het praktijk gedeelte ‘s middags, gingen de leerlingen met meer kennis over houtwormconservering en balkkop restauratie naar huis. Deze kennis kunnen ze gebruiken bij hun eventuele keuze voor het restauratievak.

Leerlingen bij de molen van Kortgene

Certificaat oriëntatie restauratie

In het laatste kwartaal van 2019 hebben 17 BOL 4 leerlingen van Scalda Vlissingen, een module oriëntatie restauratie gedaan. De leerlingen adopteren dan een monument in hun omgeving. Ze gaan dan aan de slag met het monument waarbij ze onder andere onderzoeken hoe oud het monument is, in wat voor stijl het gebouwd is, welke functies het heeft gehad, hoe bijvoorbeeld de constructie is en wanneer er restauraties hebben plaatsgevonden. Ze doen dat onder andere in de archieven bij gemeentes of als een restauratie niet al te lang geleden is bij een aannemer of architect.  Daar maken ze een verslag van wat ze mondeling toelichten.

Eind vorig jaar was hun mondelinge toelichting, waarbij ze allemaal zijn geslaagd voor hun opdracht. Ze krijgen hiervoor een certificaat (oriëntatie op restauratie) van het ROP (restauratie Opleidings Projecten)